ΑΠΕ-ΜΠΕ |
Κώστας Τσάβαλος
Στην πεπατημένη των τελευταίων ετών φαίνεται να κινείται η κυβέρνηση για να βάλει φρένο στον δημοσιονομικό εκτροχιασμό.
Ο υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο επιβολής ενός νέου έκτακτου φόρου στους φορολογούμενους που δηλώνουν πάνω από ένα όριο ετήσιου εισοδήματος.
Δηλαδή το υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει να επιβάλει μια δεύτερη υποχρεωτική εισφορά αλληλεγγύης για τους «έχοντες», την ώρα που υπάρχουν κλάδοι της οικονομίας οι οποίοι, ενώ έμειναν ουσιαστικά αλώβητοι από την οικονομική κρίση, δεν συμβάλλουν στα έσοδα ανάλογα με τη φοροδοτική τους δύναμη.
Χαρακτηριστική περίπτωση ο εφοπλισμός. Η έκτακτη εισφορά της ναυτιλιακής κοινότητας για την αντιμετώπιση της κρίσης παραμένει εθελοντική, όταν η έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης για τους υπόλοιπους… ιθαγενείς όχι μόνο είναι υποχρεωτική, αλλά επιβάλλεται και φέτος, με έκπτωση 30%, ενώ υποτίθεται ότι θα καταργούνταν από πέρυσι. Η μόνιμη παρουσία της στον βίο των φορολογουμένων με εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ τον χρόνο είναι σχεδόν δεδομένη, καθώς δεν προβλέπεται η κατάργησή της ούτε από το πρόγραμμα της νέας κυβέρνησης.
Η υπερφορολόγηση των συνήθων φορολογικών υποζυγίων θα συνεχίζεται στο… διηνεκές όσο δεν «αγγίζονται» η φοροδιαφυγή, το λαθρεμπόριο, η διαφθορά και ορισμένες «ιερές αγελάδες» του εγχώριου οικονομικού γίγνεσθαι.
Προκλητικές...
Οι φοροαπαλλαγές και μόνο που απολαμβάνουν οι ναυτιλιακές εταιρείες είναι προκλητικές, όταν για τα φυσικά πρόσωπα αλλά και άλλες νομικές οντότητες έχουν ουσιαστικά καταργηθεί.
Ιδιαίτερη αίσθηση προκαλεί το εξής στοιχείο: όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες με ελληνική σημαία κατέβαλαν για το 2013 (οικονομικό έτος 2014) συνολικούς φόρους (εισοδήματος, υπεραξίας κ.λπ.) 80 εκατ. ευρώ, όταν τα ελάχιστα ελληνικά πληρώματα που έχουν απομείνει στα πλοία υπό ελληνική σημαία κατέβαλαν για το ίδιο έτος 152 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία που προκύπτουν από τις φορολογικές τους δηλώσεις!
Η ιστορία της έκτακτης εισφοράς των ναυτιλιακών εταιρειών πέρασε από πολλά κύματα. Ενώ στην αρχή ήταν υποχρεωτική, λόγω των ισχυρών πιέσεων που ασκήθηκαν από τους «θιγόμενους» προσωπικά στον τέως πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, κατέστη εθελοντική, με αποτέλεσμα η είσπραξή της να εναπόκειται στον… πατριωτισμό των εφοπλιστών.
Η διάταξη για τον εθελοντικό της χαρακτήρα είχε ενσωματωθεί στον νόμο για τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων, απόρροια της δυσαρέσκειας ηχηρών ονομάτων της ναυτιλιακής κοινότητας, τα οποία επικαλέστηκαν το προστατευόμενο από το Σύνταγμα φορολογικό καθεστώς της ναυτιλίας.
Η προαιρετική εισφορά των εφοπλιστών είναι τριετούς διάρκειας (2014-2016) και προβλέπεται να αποδώσει συνολικά γύρω στα 400 εκατ. ευρώ, ποσό μικρότερο δηλαδή και από το κοινωνικό μέρισμα που μοίρασε προεκλογικά την περασμένη άνοιξη η κυβέρνηση Σαμαρά σε περίπου 1 εκατομμύριο εξαθλιωμένους πολίτες.
H παροχή βαρύνει πλοιοκτήτες ή πλοιοκτήτριες εταιρείες για τα πλοία υπό ελληνική σημαία, καθώς και τους αλλοδαπούς πλοιοκτήτες ή πλοιοκτήτριες εταιρείες για τα πλοία υπό ξένη σημαία, τα οποία έχουν τεθεί υπό τη διαχείριση ημεδαπών ή αλλοδαπών εταιρειών που είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα.
Η Νάντια Βαλαβάνη
Η αναπληρώτρια υπουργός κ. Νάντια Βαλαβάνη, η οποία ρωτήθηκε στην πρώτη της συνέντευξη για το τι απέδωσε κατά το πρώτο έτος η εθελοντική παροχή των ναυτιλιακών εταιρειών, δεν παρείχε στοιχεία ούτε ξεκαθάρισε αν προτίθεται η νέα κυβέρνηση να μετατρέψει σε υποχρεωτική την παροχή.
«Θα ήταν παράλογο να μη θελήσει η κυβέρνηση να εισπράξει την οικονομική παροχή της ναυτιλιακής κοινότητας για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης, τη στιγμή μάλιστα που οι ίδιοι εφοπλιστές αποφάσισαν οικειοθελώς να συμβάλουν στην ενίσχυση της πολιτείας στις δύσκολες οικονομικές συγκυρίες της πατρίδας μας»¸δήλωνε η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου, όταν είχε αναδείξει το θέμα η «Εφ.Συν.».
Σειρά φοροαπαλλαγών για τους πλοιοκτήτες
Πληθώρα φοροαπαλλαγών απολαμβάνουν οι Ελληνες πλοιοκτήτες, που αυξάνουν τους στόλους τους αλλά κατεβάζουν την ελληνική σημαία, προκειμένου να πετύχουν ακόμα μεγαλύτερες εκπτώσεις φόρου, που τους προσφέρουν άλλες πολιτείες, όπως για παράδειγμα τα νησιά Μάρσαλ.
Η ειρωνεία είναι ότι όλες αυτές οι φοροαπαλλαγές, απεριόριστης διάρκειας στην πλειονότητά τους, έχουν στόχο την ενίσχυση της ναυτιλίας, τη νηολόγηση των πλοίων υπό ελληνική σημαία, την ενίσχυση των ελληνικών ναυπηγείων και φυσικά την απονομή φορολογικής δικαιοσύνης!
Ενδεικτικά κάποιες από τις φοροαπαλλαγές.
● Απαλλάσσονται από οποιοδήποτε φόρο εισοδήματος τα κέρδη που προκύπτουν από την εκμετάλλευση πλοίων υπό ελληνική σημαία.
● Απαλλάσσεται από κάθε φορολογία η υπεραξία που μπορεί να πραγματοποιηθεί είτε από την πώληση κάποιου πλοίου, υπό ελληνική σημαία, είτε από την είσπραξη ασφαλιστικής αποζημίωσης είτε από άλλη αιτία.
● Μειώνεται ο φόρος στα πλοία της α’ κατηγορίας, αν αποδειχθεί ότι το πλοίο αργεί λόγω επισκευών, ελλείψεως εργασίας ή άλλης αιτίας. Οι ημέρες αργίας πρέπει να υπερβαίνουν τους δύο συνεχόμενους μήνες. Για τα πλοία β’ κατηγορίας, οι ημέρες αργίας πρέπει να υπερβαίνουν τις 20.
● Απαλλάσσονται από τον φόρο πλοία α’ κατηγορίας, ναυπηγούμενα στην Ελλάδα, αρκεί να τίθενται κάτω από ελληνική σημαία για πρώτη φορά.
● Απαλλάσσονται κατά 2/3 του φόρου πλοία β’ κατηγορίας, ηλικίας μικρότερης των 20 ετών, που υφίστανται επισκευές στην Ελλάδα, το κόστος των οποίων είναι διπλάσιο της αγοραίας αξίας τους.
● Απαλλάσσονται από το φόρο πλοία β’ κατηγορίας που ναυπηγήθηκαν στην Ελλάδα και βρίσκονται υπό ελληνική σημαία.
● Μειώνεται η εισφορά προς το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ) για τα πλοία που αποδεδειγμένα αργούν λόγω επισκευών, ελλείψεως εργασίας ή άλλης αιτίας.
● Απαλλάσσεται από κάθε φόρο, τέλος ή εισφορά ή κράτηση το εισόδημα που αποκτάται από εταιρείες χαρτοφυλακίου που κατέχουν αποκλειστικά μετοχές εταιρειών πλοιοκτητριών που βρίσκονται υπό ελληνική ή ξένη σημαία και τα πλοία είναι συμβεβλημένα με το ΝΑΤ.
● Απαλλάσσονται από τη φορολογία πλοία α’ κατηγορίας, που ναυπηγήθηκαν στην Ελλάδα και είναι μπαίνουν υπό ελληνική σημαία.
● Απαλλάσσονται από τη φορολογία πλοία α’ κατηγορίας που υφίστανται ανακατασκευές ή αντικατάσταση των μηχανημάτων τους στην Ελλάδα.
● Μείωση του φόρου κατά 50% σε πλοία και κρουαζιερόπλοια α’ κατηγορίας υπό ελληνική σημαία.
0 comments :
Δημοσίευση σχολίου