Νέα άνοδο 2,2% σημείωσε ο
πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο εφέτος, από αύξηση 1,9% τον Αύγουστο 2021 και έναντι
μείωσης 2% τον Σεπτέμβριο πέρυσι.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο σε
ένα έτος (Σεπτέμβριος 2021 προς Σεπτέμβριο 2020), το φυσικό αέριο ανατιμήθηκε
κατά 108,5%, το πετρέλαιο θέρμανσης κατά 28,9% και η βενζίνη κατά 18,1%.
Ενώ, τον Σεπτέμβριο σε σχέση με
τον Αύγουστο, ανατιμήσεις υπήρξαν στη συντριπτική πλειονότητα προϊόντων και
υπηρεσιών. Ειδικότερα, αυξήσεις τιμών καταγράφηκαν σε: Φυσικό αέριο (12,8%),
Ελαιόλαδο (11,8%), Αρνί και κατσίκι (7,3%), Λαχανικά νωπά (6,9%), Ψωμί (2,5%),
Φρούτα νωπά (2,2%), Ψάρια νωπά (2,1%), Οικιακές υπηρεσίες (1,9%), Μεταφορά
επιβατών με αεροπλάνο (1,8%), 'Αλλα είδη ατομικής φροντίδας (1,6%), Διαρκή
αγαθά αναψυχής (1,3%), Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (1,3%), Είδη άμεσης κατανάλωσης
νοικοκυριού (1,1%), Μοσχάρι (0,9%), Ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές
υπηρεσίες (0,5%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία (0,5%), Νοσοκομειακή
περίθαλψη (0,4%) και Καύσιμα αυτοκινήτου- βενζίνη (0,3%). Στον αντίποδα, οι
τιμές μειώθηκαν σε: Αλλαντικά (2,9%), Τυριά (2,8%), Πουλερικά (2%) και
Τηλεφωνικές υπηρεσίες (0,2%).
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση
του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 2,2% τον Σεπτέμβριο, προήλθε κυρίως
από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών
κατά:
*3,1% στην ομάδα «Διατροφή και μη
αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, αρνί και κατσίκι,
νωπά ψάρια, αυγά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά,
σοκολάτες- προϊόντα σοκολάτας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη
μείωση κυρίως των τιμών σε: δημητριακά για πρωινό, χοιρινό, αλλαντικά,
γιαούρτι, γλυκά κουταλιού- μαρμελάδες- μέλι.
*4,7% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω
αύξησης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
*0,6% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά-
Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις οικιακές
υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των
τιμών σε: υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, οικιακές συσκευές και
επισκευές.
*0,1% στην ομάδα «Υγεία», λόγω
αύξησης κυρίως των τιμών σε: ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές
υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από
την μείωση κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
*7,8% στην ομάδα «Μεταφορές»,
λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, καινούργια αυτοκίνητα,
εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
*0,9% στην ομάδα «Εκπαίδευση»,
λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
*0,5% στην ομάδα «Ξενοδοχεία-
Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-
ζαχαροπλαστεία- καφενεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών
κατά:
*0,5% στην ομάδα «Ένδυση και
υπόδηση», λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
*2,5% στην ομάδα «Επικοινωνίες»,
λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
*0,4% στην ομάδα «Αναψυχή-
Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα διαρκή αγαθά
αναψυχής.
*0,8% στην ομάδα «'Αλλα αγαθά και
υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας,
ασφάλιστρα οχημάτων.
Παράλληλα, ο γενικός δείκτης
παρουσίασε αύξηση 2,4% τον Σεπτέμβριο 2021 σε σύγκριση με τον Αύγουστο 2021,
έναντι αύξησης 2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου
έτους.
Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός αυξήθηκε 1,9% τον Σεπτέμβριο, από αύξηση επίσης 1,9% τον Αύγουστο και έναντι μείωσης 2,3% τον Σεπτέμβριο 2020. Μεταξύ Σεπτεμβρίου και Αυγούστου εφέτος, ο εναρμονισμένος δείκτης σημείωσε αύξηση 2,1%, έναντι αύξησης 1,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
0 comments :
Δημοσίευση σχολίου