Τρίτη 24 Νοεμβρίου 2020

Είναι κεφάτη, ψωνίζει από το πληκτρολόγιο

 

γράφει η Αφροδίτη Τζιαντζή

 

Η είσοδος του Σκλαβενίτη στο ηλεκτρονικό εμπόριο σηματοδοτεί την επιτάχυνση της μετάβασης του κλάδου των σουπερμάρκετ στις αγορές μέσω διαδικτύου ● Σχεδόν τριπλάσιες οι ηλεκτρονικές πωλήσεις στο τρίτο τρίμηνο σε σχέση με πέρυσι.

H είδηση για την είσοδο του Σκλαβενίτη στο ηλεκτρονικό εμπόριο, με την επίσημη πρεμιέρα του sklavenitis.gr, που τέθηκε σε δοκιμαστική λειτουργία, προς το παρόν μόνο στην Αττική, δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία. Η μεγαλύτερη αλυσίδα σουπερμάρκετ στην Ελλάδα εξυπηρετούσε αγορές από απόσταση και παραδόσεις κατ’ οίκον όλη την περίοδο της πανδημίας, αυξάνοντας παράλληλα τις τηλεφωνικές παραγγελίες. Εξάλλου ο Σκλαβενίτης έχει εξαγοράσει από τις αρχές του 2020 την πλατφόρμα ειδών σουπερμάρκετ caremarket.gr, ενώ από τον Μάρτιο συνεργάζεται με την πλατφόρμα efood.gr, για διανομές σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ιωάννινα, Λάρισα, Βόλο.

 

Από μόνο του, ωστόσο, το γεγονός ότι ο μεγαλύτερος παίκτης στον χώρο του οργανωμένου λιανεμπορίου, με 30% μερίδιο της αγοράς και 30.000 εργαζόμενους, επενδύει με αξιώσεις στο ηλεκτρονικό εμπόριο, προκαλεί αναμφισβήτητα αναταράξεις στο σύνολο της αγοράς των σουπερμάρκετ.

 

Σύμφωνα με πρόσφατα ευρήματα της εταιρείας έρευνας αγοράς Convert Group, η αξία των αγορών μέσω ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ αυξήθηκε κατά 150% το πρώτο εξάμηνο του 2020 και κατά 183% το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου. Η ίδια έρευνα εκτιμά ότι το 2020 οι ηλεκτρονικές πωλήσεις των σουπερμάρκετ θα φτάσουν τα 100 εκατομμύρια ευρώ, έναντι 46,7 εκατομμύρια το 2019.

 

Το ποσό αυτό και πάλι παραμένει ελάχιστο συγκριτικά με τα δισεκατομμύρια του τζίρου των μεγάλων αλυσίδων. Ενδεικτικά, μόνο ο Σκλαβενίτης είχε πέρυσι τζίρο 3,28 δισ. ευρώ έναντι 1,95 δισ. του αμέσως επόμενου ΑΒ Βασιλόπουλος. Εταιρείες έρευνας αγοράς, όπως η ΙRI, προβλέπουν ότι το 2020 ο τζίρος των ελληνικών σουπερμάρκετ θα αυξηθεί από 5% έως 8%, λόγω της αυξημένης ζήτησης που δημιουργεί το λοκντάουν.

 

Οι Ελληνες προτιμούν το ράφι, παρά τους φόβους για τον ιό

«Τα δημοσιεύματα που υποστηρίζουν ότι τα καταστήματα σουπερμάρκετ αποτελούν εστίες υπερμετάδοσης του κορονοϊού COVID-19 είναι ανυπόστατα». Σε αυτή την κατηγορηματική διάψευση προχώρησε χθες το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), απαντώντας σε πρόσφατα σχετικά άρθρα.

 

Το ΙΕΛΚΑ επικαλείται τη δήλωση του υφυπουργού Προστασίας Ν. Χαρδαλιά, ότι «καμιά ένδειξη ή απόδειξη δεν προκύπτει, από τους χιλιάδες ανθρώπους που έχουμε ιχνηλατήσει για συρροές ή για επιδημιολογικά clusters στα σουπερμάρκετ ή στα σχολεία» και διαβεβαιώνει το καταναλωτικό κοινό ότι «οι αλυσίδες σουπερμάρκετ κάνουν τα πάντα προκειμένου τα ελληνικά νοικοκυριά να έχουν πρόσβαση σε ασφαλή καταστήματα, σε ασφαλή προϊόντα».

 

«Το 85% των σουπερμάρκετ τηρούν περισσότερα μέτρα ασφαλείας από όσα ορίζει η νομοθεσία», δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο γενικός διευθυντής του ΙΕΛΚΑ Λευτέρης Κιοσσές, αναφέροντας ότι μέχρι τον Οκτώβριο οι αλυσίδες σουπερμάρκετ έχουν ξοδέψει πάνω από 100 εκατομμύρια ευρώ σε μέσα προστασίας από τον κορονοϊό, ενώ έχουν γίνει πάνω από 7.000 προσλήψεις.

 

Τι ακριβώς όμως προηγήθηκε και γιατί το ΙΕΛΚΑ προχωρά σε καθησυχαστικές διευκρινίσεις προς το κοινό; Τον Νοέμβριο ο σύλλογος Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας προχώρησε σε καταγγελίες για αύξηση κρουσμάτων σε υποκαταστήματα αλυσίδων σουπερμάρκετ της Αττικής, κάνοντας λόγο για πρακτικές απόκρυψης από προϊσταμένους.

 

Ο προβληματισμός μεγεθύνθηκε ύστερα από δηλώσεις της καθηγήτριας επιδημιολογίας Αθηνάς Λινού σε τηλεοπτικό κανάλι, που σύστηνε να προτιμάμε τις αγορές από το σπίτι και για το σουπερμάρκετ, ενώ πρότεινε να γίνονται δωρεάν τεστ ανά δυο-τρεις ημέρες στους εργαζόμενους που έρχονται σε επαφή με το κοινό. Η καθηγήτρια αναφέρθηκε σε μελέτη καθηγητών του Χάρβαρντ, σε σουπερμάρκετ της Βοστόνης, που έδειξε ότι το 20% του προσωπικού ήταν θετικό στον κορονοϊό και στα ευρήματα ηλεκτρονικής εφαρμογής του βρετανικου ΕΣΥ, σύμφωνα με την οποία το 18% όσων ήταν θετικοί απάντησαν ότι είχαν επισκεφτεί πρόσφατα σουπερμάρκετ.

 

Φυσικά η κ. Λινού ουδέποτε ισχυρίστηκε ότι «τα σουπερμάρκετ είναι εστίες υπερμετάδοσης» (δεν προκύπτει άλλωστε ακριβώς αυτό από τις έρευνες), απλώς σύστησε περισσότερη σύνεση και αλλαγή «στο μοντέλο που προμηθευόμαστε τα προϊόντα».

 

Προς το παρόν, σύμφωνα με στοιχεία του ΙΕΛΚΑ, οι Ελληνες καταναλωτές προτιμούν τα ψώνια από το ράφι και όχι από το πληκτρολόγιο, καθώς μόλις το 5% αναφέρει ως κύριο κανάλι αγορών τροφίμων το ηλεκτρονικό σουπερμάρκετ. Αντίστοιχα, οι διαδικτυακές πωλήσεις των σουπερμάρκετ αντιστοιχούν σε λιγότερο από το 1% της συνολικής κατανάλωσης, παρά το γεγονός ότι την περίοδο της πανδημίας οι μεγάλες αλυσίδες επένδυσαν περίπου 8 εκατομμύρια ευρώ στις εξ αποστάσεως αγορές και στα ηλεκτρονικά καταστήματα.

 

● Σήμερα στις 10.00 ο Σύλλογος Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας πραγματοποιεί διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου, με θέμα την κατάσταση που επικρατεί στα σουπερμάρκετ και την ανάγκη για επιπλέον μέτρα προστασίας των εργαζομένων, όπως τα επαναλαμβανόμενα δωρεάν τεστ. Μεταδίδεται ζωντανά στο https://youtu.be/EPGcVanPV8o

 

0 comments :

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *