Τρίτη 15 Ιανουαρίου 2013

Μετωπική σύγκρουση ΣΥΡΙΖΑ-Μπόμπολα στην Αττική Οδό

Νέο επεισόδιο στο σίριαλ της σφοδρής σύγκρου­σης που έχει ξεσπάσει μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και Ομί­λου Μπόμπολα ξεκίνησε με επίκε­ντρο αυτήν τη φορά την Αττική Οδό. Η «χρυσή» σύμβαση της Αττικής Οδού βρέθηκε στο στόχαστρο του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργου Σταθάκη, ο οποίος σε δήλωσή του στο «Πρώτο θέμα» ανοίγει την υπό­θεση, με το επιχείρημα ότι, αφ' ης στιγμής η κίνηση οχημάτων στην Αττική Οδό είναι διπλάσια από αυ­τήν που προβλεπόταν αρχικά, η απόσβεση του έργου έχει γίνει νω­ρίτερα. Ως εκ τούτου, η σύμβαση πρέπει να καταγγελθεί και η Αττι­κή Οδός να
περάσει στο Δημόσιο, που θα εισπράττει πλέον τα έσοδα. Αναφερόμενος στους όρους εκμε­τάλλευσης της Αττικής Οδού από την κοινοπραξία συμφερόντων Μπόμπολα, ο κ. Σταθάκης τονίζει ότι η απόσβεση, από τα 20 χρόνια που είχε συμφωνηθεί, επιτεύχθηκε στα 10 χρόνια. Καθώς η προβλεπόμενη απόδοση της επένδυσης έχει εκπλη­ρωθεί, είτε πρέπει να καταγγελθεί η σύμβαση είτε να υπογραφεί με την εταιρεία νέα, προκειμένου τα έσο­δα να πηγαί­νουν υπέρ του Δημοσί­ου.
Οι εκπρόσω­ποι πάντως της Αττικής Οδού επι­καλούνται απώλειες, που φτάνουν τους 90.000 χρήστες ημερησίως την τελευταία τριετία, καθώς η μείωση των μετακινήσεων μείωσε με τη σει­ρά της τον αριθμό των διελεύσεων του αστικού αυτοκινητοδρόμου. Υπολογίζεται ότι από το 2009 έως τους πρώτους οκτώ μήνες του 2012 η μείωση των μετακινήσεων στην Ατ­τική Οδό έφτασε το 30%. Ακόμη και με μειωμένη κίνηση πά­ντως, σε καθημερινή βάση μπαίνουν, με βάση πρόχειρους υπολογισμούς, στα ταμεία της Αττικής Οδού πάνω από 400.000 ευρώ.
Εν τω μεταξυ, από τη χρήση του 2012 πρόκειται να ξεκινήσει η κοι­νοπραξία της Αττικής Οδού να δίνει μερίσματα στους μετόχους της, γεγονός που σημαίνει ότι έχει ήδη αποπληρωθεί το κόστος κατασκευής (συμπεριλαμβανομένων και των δανείων) και από εδώ και πέρα αρχίζουν τα κέρδη.., Η σύμβαση πα­ραχώρησης, η οποία λήγει το 2024, προβλέπει ότι τα έσοδα των μετόχων της Αττικής Οδού από μερίσματα θα φτάσουν τα 1,7 δισ. ευρώ. Σήμερα στο μετοχικό κεφάλαιο της Αττικής Οδού συμμετέχουν οι όμι­λοι Άκτωρ (59,2%), J&.P Αβαξ (21%), Αγροτική (9,8%), ΕΤΕΘ (9,8%) και Transroute (0,04%). Με βάση αυτή την κατανομή συμμετοχών, τα έσο­δα των μετόχων από τα μερίσματα (από την Αττική Οδό και τη θυγατρι­κή Αττικές Διαδρομές) υπολογίζεται ότι θα διανεμηθούν ως εξής: Άκτωρ 1,06 δισ. ευρώ, J1P Αβαξ περίπου 500 εκατ. ευρώ, Αγροτική Τράπεζα 160 εκατ. ευρώ κ.ο.κ. Η Αττική Οδός κόστισε συνολικά 1,244 δισ. ευρώ. Από αυτά οι μέτοχοι-κατασκευαστές έβαλαν 174 εκατ. ευρώ από ίδια κεφάλαια και 639 εκατ. ευρώ από τα δάνεια που έλαβαν, ενώ στα 431 εκατ. ευρώ ανέρχεται η συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου.
Το ακανθώδες σημείο της σύμβασης παραχώρησης για την Αττική Οδό, που υπογράφηκε μετα­ξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της παραχωρησιούχου κοινοπραξίας τον Μάιο του 1996 και κυρώθηκε από τη Βουλή με τον Νόμο 2445/1996, αφορά τον υπολογισμό της απόδο­σης του μετοχικού κεφαλαίου, ο οποίος στηρίζεται στα καθαρά κέρ­δη, δηλαδή στη διαφορά εσόδων-εξόδων της παραχωρησιούχου και όχι σ' ένα εύκολα ελέγξιμο μέγεθος, όπως είναι τα ακαθάριστα έσοδα από τα διόδια. Οι κατ’ έτος ισολογισμοί αποτυπώνουν τη χρηματοοικονομι­κή κατάσταση μιας εταιρείας, το πώς συντάσσονται και παρουσιάζονται είναι άλλο θέμα... Η παραχωρησιούχος ανέλαβε την υποχρέωση να κατασκευάσει και στη συνέχεια να λειτουργήσει το έργο, με αντάλλαγμα την είσπραξη διοδίων στη διάρκεια της περιόδου παρα­χώρησης. Η περίοδος αυτή λήγει το αργότερο το έτος 2024, διακόπτε­ται όμως όταν επιτευχθεί η προβλε­πόμενη από τη σύμβαση μέγιστη απόδοση του μετοχικού κεφαλαίου της παραχωρησιούχου. Η απόδοση αυτή υπολογίζεται επί των καθαρών κερδών του, με βάση τις οικονομι­κές καταστάσεις που υποβάλλει στις πιστώτριες τράπεζες και το Ελληνικό Δημόσιο στο τέλος κάθε οικονομι­κού έτους.
http://www.elem.tee.gr/



0 comments :

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *