Μαρία Ζαχαροπούλου
Η διάνοιξη της σήραγγας στη Φθιώτιδα που
δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, παρά τη συνεχή χρηματοδότησή της, έφερε στη θέση
του κατηγορουμένου, και μάλιστα για κακούργημα, τους υπευθύνους της
ΕΡΓΟΣΕ αλλά και της αναδόχου εταιρείας Ακτωρ, συμφερόντων Μπόμπολα. Και
την ώρα που η εισαγγελική έρευνα διαπίστωνε διάπραξη αξιόποινων πράξεων
και ζημία του Δημοσίου που ξεπερνά τα 30 εκατομμύρια ευρώ, γίνεται
γνωστό ότι τμήματα του επίμαχου έργου, που είχαν αφαιρεθεί στην πορεία
από την αρχική κατασκευή, μπήκαν εκ νέου σε δημοπρασία, με την εταιρία
Ακτωρ να αναδεικνύεται πάλι μειοδότης.
Ο εισαγγελέας Αριστείδης Κορέας, μετά
από πολύμηνη έρευνα για το έργο εκσυγχρονισμού του δικτύου στη διαδρομή
Δομοκός-Λιανοκλάδι, διαπίστωσε ότι οι υπεύθυνοι της αναδόχου εταιρείας
Ακτωρ φέρονται να μετέτρεπαν διαρκώς τις μελέτες του έργου δημιουργώντας
προσκόμματα στην ολοκλήρωσή του. Παράλληλα, εντόπισε «ύποπτο» ρόλο της
ΕΡΓΟΣΕ, που δεν διεκδίκησε από την ανάδοχο ούτε καν τις ποινικές ρήτρες
που προβλέπονταν σε περίπτωση μη ολοκλήρωσης του έργου, με αποτέλεσμα να
χαθούν εκατομμύρια ευρώ.
Ετσι, η Εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας
άσκησε ποινική δίωξη σε βάρος του πρώην και του νυν προέδρου και
διευθύνοντος συμβούλου της ΕΡΓΟΣΕ αλλά και των υπαλλήλων που ήταν
επιφορτισμένοι με την εκτέλεση του έργου, για «απιστία στην υπηρεσία από
υπαίτιους που μεταχειρίστηκαν ιδιαίτερα τεχνάσματα με ιδιαίτερα μεγάλης
αξίας ελάττωση της περιουσίας της εταιρείας». Για άμεση συνέργεια στην
απιστία διώκονται τα αρμόδια στελέχη της εταιρείας Ακτωρ, ενώ ο νόμιμος
εκπρόσωπος της αναδόχου εταιρείας κατηγορείται ως ο ηθικός αυτουργός.
Η υπόθεση έφτασε στα χέρια της
Δικαιοσύνης μετά από αναφορά της ΕΡΓΟΣΕ αλλά και έκθεση-καταπέλτη του
Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρου Ρακιτζή, όπου αναφερόταν
στο έργο που ξεκίνησε το 2007 στον νομό Φθιώτιδας, το οποίο, παρά την
αδιάκοπη χρηματοδότησή του, παρέμεινε ημιτελές.
Αυτό που διαπιστώθηκε από την έρευνα που
διενήργησε ο εισαγγελικός λειτουργός και καλείται να συνεχίσει ο
ανακριτής είναι ότι το έργο δεν ολοκληρώθηκε ποτέ εξαιτίας της
υιοθέτησης από την πλευρά της ΕΡΓΟΣΕ «επάλληλων προτάσεων της αναδόχου
εταιρείας για τροποποιήσεις της εγκεκριμένης μελέτης», που είχε ως
αποτέλεσμα τη διόγκωση του κόστους κατασκευής. Παράλληλα, φαίνεται ότι η
ΕΡΓΟΣΕ ουδέποτε προχώρησε στην είσπραξη των ποινικών ρητρών, οι οποίες
και κατέπεσαν.
Στους υπευθύνους της ΕΡΓΟΣΕ, σύμφωνα με
την κατηγορία, χρεώνεται ακόμη το ότι έκαναν διπλές πληρωμές για
εργασίες που είχαν ήδη τιμολογηθεί, ενώ την ίδια ώρα κατέβαλαν
αποζημιώσεις τις οποίες έπρεπε να αναλάβει η ανάδοχος ή η ασφαλιστική
εταιρεία με την οποία υπήρχε σχετική συμφωνία.
Η υπόθεση θα περάσει στα χέρια τακτικού ανακριτή, ο οποίος και θα κληθεί να διερευνήσει τον ρόλο που έπαιξαν οι κατηγορούμενοι στην υπόθεση, αλλά και το ενδεχόμενο να εμπλέκονται κι άλλα πρόσωπα.
Η απάντηση της «Ακτωρ»
«Είναι παράδοξο να αναζητούνται ποινικές
ευθύνες για ένα έργο, που μάλιστα συνεχίζεται, από το οποίο η εταιρεία
μας υπέστη αποδεδειγμένη ζημία» αναφέρει η εταιρεία «Ακτωρ», με
ανακοίνωσή της για την άσκηση της ποινικής δίωξης.
«Οπως αποδεικνύεται από αδιαμφισβήτητα
στοιχεία Διεθνούς Ελεγκτικού Οίκου, το κόστος των εργασιών του επίδικου
έργου μέχρι την 30-9-12 ανήλθε στο ποσό των 172.690.294, έναντι του
οποίου η εταιρεία εισέπραξε το ποσό των 160.181.210, έχοντας ζημία της
τάξεως των 12.509.084» σημειώνεται στην ανακοίνωση.
----------------------------------------------
Και οι εργολαβίες συνεχίζονται...
Την ίδια ώρα που βρισκόταν σε εξέλιξη η εισαγγελική έρευνα για το σκάνδαλο ΕΡΓΟΣΕ - Ακτωρ όπως το αποτύπωσε το πόρισμα Ρακιντζή, η εταιρεία προχωρούσε σε δημοπράτηση έργων για την ολοκλήρωση του επίμαχου σιδηροδρομικού έργου Τιθορέας - Δομοκού, η ολοκλήρωση του οποίου εκκρεμεί εδώ και χρόνια.
Ω του θαύματος, στα μέσα Νοεμβρίου του 2012, μειοδότης αναδείχθηκε η κοινοπραξία των εταιρειών ΑΚΤΩΡ - J & P ΑΒΑΞ - TΕΡΝΑ. Αντικείμενο της εργολαβίας αυτής είναι η ολοκλήρωση των εργασιών στο τμήμα Τιθορέα - Δομοκός, προϋπολογισμού 415 εκατομμυρίων ευρώ.
Το έργο αφορά σε εργασίες ολοκλήρωσης της υποδομής και των κτιριακών εγκαταστάσεων (σταθμοί κ.λπ.) καθώς επίσης των ηλεκτρομαγνητικών εγκαταστάσεων, της σηματοδότησης, των τηλεπικοινωνιών και της ηλεκτροκίνησης της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής.
Στο αντικείμενο αυτής της εργολαβίας έχουν μεταφερθεί, όμως, και τμήματα της επίμαχης για την οποία ασκήθηκε ποινική δίωξη, τα οποία είχαν αφαιρεθεί στην πορεία του έργου. Για παράδειγμα, η μεγάλη γέφυρα πριν από τον Δομοκό που είχε ανατεθεί στις ΑΚΤΩΡ - ΤΕΡΝΑ ήταν στην προηγούμενη εργολαβία, αφαιρέθηκε και προστέθηκε στη δεύτερη στην οποία μειοδότησαν οι ίδιες εταιρείες. Επαναδημοπρατήθηκαν επίσης κάπου 40 χιλιόμετρα του σιδηροδρομικού δικτύου Λιανοκλάδι - Δομοκός που είχαν ανατεθεί στις εταιρείες ΒΙΟΤΕΡ και Μηχανική και δεν κατασκευάστηκαν ποτέ γιατί οι εταιρείες εγκατέλειψαν την εργολαβία αδυνατώντας να ολοκληρώσουν το έργο.
Η ιστορία αυτή με μια εταιρεία του Δημοσίου, στην προκειμένη περίπτωση την ΕΡΓΟΣΕ, και μια ιδιωτική εταιρεία, την ΑΚΤΩΡ Α.Ε., να διώκονται σε βαθμό κακουργήματος και παράλληλα να συνεχίζονται οι διαγωνισμοί για το ίδιο έργο και να μειοδοτεί και πάλι η ίδια εταιρεία, αποτυπώνει με τον πιο αποκαλυπτικό τρόπο τις «ασθένειες» του συστήματος που έχει δημιουργηθεί περίτεχνα όλα αυτά τα χρόνια και που τώρα στην «ακμή» της κρίσης βρίσκει πεδίον δόξης λαμπρό.
ΒΑΛΙΑ ΜΠΑΖΟΥ
Και οι εργολαβίες συνεχίζονται...
Την ίδια ώρα που βρισκόταν σε εξέλιξη η εισαγγελική έρευνα για το σκάνδαλο ΕΡΓΟΣΕ - Ακτωρ όπως το αποτύπωσε το πόρισμα Ρακιντζή, η εταιρεία προχωρούσε σε δημοπράτηση έργων για την ολοκλήρωση του επίμαχου σιδηροδρομικού έργου Τιθορέας - Δομοκού, η ολοκλήρωση του οποίου εκκρεμεί εδώ και χρόνια.
Ω του θαύματος, στα μέσα Νοεμβρίου του 2012, μειοδότης αναδείχθηκε η κοινοπραξία των εταιρειών ΑΚΤΩΡ - J & P ΑΒΑΞ - TΕΡΝΑ. Αντικείμενο της εργολαβίας αυτής είναι η ολοκλήρωση των εργασιών στο τμήμα Τιθορέα - Δομοκός, προϋπολογισμού 415 εκατομμυρίων ευρώ.
Το έργο αφορά σε εργασίες ολοκλήρωσης της υποδομής και των κτιριακών εγκαταστάσεων (σταθμοί κ.λπ.) καθώς επίσης των ηλεκτρομαγνητικών εγκαταστάσεων, της σηματοδότησης, των τηλεπικοινωνιών και της ηλεκτροκίνησης της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής.
Στο αντικείμενο αυτής της εργολαβίας έχουν μεταφερθεί, όμως, και τμήματα της επίμαχης για την οποία ασκήθηκε ποινική δίωξη, τα οποία είχαν αφαιρεθεί στην πορεία του έργου. Για παράδειγμα, η μεγάλη γέφυρα πριν από τον Δομοκό που είχε ανατεθεί στις ΑΚΤΩΡ - ΤΕΡΝΑ ήταν στην προηγούμενη εργολαβία, αφαιρέθηκε και προστέθηκε στη δεύτερη στην οποία μειοδότησαν οι ίδιες εταιρείες. Επαναδημοπρατήθηκαν επίσης κάπου 40 χιλιόμετρα του σιδηροδρομικού δικτύου Λιανοκλάδι - Δομοκός που είχαν ανατεθεί στις εταιρείες ΒΙΟΤΕΡ και Μηχανική και δεν κατασκευάστηκαν ποτέ γιατί οι εταιρείες εγκατέλειψαν την εργολαβία αδυνατώντας να ολοκληρώσουν το έργο.
Η ιστορία αυτή με μια εταιρεία του Δημοσίου, στην προκειμένη περίπτωση την ΕΡΓΟΣΕ, και μια ιδιωτική εταιρεία, την ΑΚΤΩΡ Α.Ε., να διώκονται σε βαθμό κακουργήματος και παράλληλα να συνεχίζονται οι διαγωνισμοί για το ίδιο έργο και να μειοδοτεί και πάλι η ίδια εταιρεία, αποτυπώνει με τον πιο αποκαλυπτικό τρόπο τις «ασθένειες» του συστήματος που έχει δημιουργηθεί περίτεχνα όλα αυτά τα χρόνια και που τώρα στην «ακμή» της κρίσης βρίσκει πεδίον δόξης λαμπρό.
ΒΑΛΙΑ ΜΠΑΖΟΥ
0 comments :
Δημοσίευση σχολίου