γράφει η Βάλια Μπαζού
Από δύο έως και τρία δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως υπολογίζεται η χασούρα του Δημοσίου από τη νοθεία και το λαθρεμπόριο καυσίμων επισήμανε το ECOCITY, εκφράζοντας έντονο προβληματισμό για το γεγονός ότι εδώ και δεκαετίες το κράτος αδρανεί και δεν έχει λάβει δραστικά μέτρα, με αποτέλεσμα να συνεχίζεται ο παράνομος πλουτισμός σε βάρος της δημόσιας υγείας και της οικονομίας, ειδικά στις δύσκολες εποχές που διανύει η χώρα.
Το ποσό που χάνει το Δημόσιο είναι ιλιγγιώδες – αν και κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει τα πραγματικά οικονομικά στοιχεία της νοθείας και του λαθρεμπορίου καυσίμων –, εάν υπολογίσουμε ότι το τελευταίο νομοσχέδιο που ψηφίστηκε για τα «κόκκινα» επιχειρηματικά δάνεια και το νέο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων ήταν τα προαπαιτούμενα για να εισπράξουμε την υποδόση του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ!
Νερωμένα
Η νοθεία στα καύσιμα, επισήμανε σε συνέντευξη Τύπου το ECOCITY, παρατηρείται σχεδόν σε όλους τους τύπους (βενζίνες, πετρέλαιο κ.ά.), λόγω της πρόσμιξης που πραγματοποιείται είτε φθηνότερης βενζίνης με ακριβότερη είτε νερού με καύσιμα.
Η περίπτωση κλοπής, που οδηγεί σε λαθρεμπόριο καυσίμων, παρατηρείται κυρίως στο πετρέλαιο θέρμανσης, όπου στις παραδόσεις σε πολυκατοικίες και βιομηχανίες δεν παραδίδεται όλη η ποσότητα. Επίσης, κλοπή παρατηρείται στο πετρέλαιο ναυτιλίας, όπου επίσης αναφέρονται μειωμένες ή και μηδενικές παραδόσεις.
Το σοβαρό πρόβλημα, σύμφωνα με την επισταμένη και πολυετή έρευνα που έχει κάνει η επιστημονική ομάδα του εθελοντικού περιβαλλοντικού οργανισμού, εντοπίζεται στο τρόπο διακίνησης των καυσίμων και στην ανάγκη επέμβασης του κράτους σε όλο τον κύκλο της διανομής, δηλαδή εταιρείες καυσίμων, εταιρείες ή ιδιοκτήτες βυτίων διανομής καυσίμων, σημεία παράδοσης.
Συγκεκριμένα, υπάρχουν διάφορες κατηγορίες κλοπής ή νόθευσης καυσίμων, ανάλογα με τον διακινητή και τον παραλήπτη, όπως:
- Κλοπές ή παραδόσεις νοθευμένου καυσίμου σε πρατήρια καυσίμων, που είναι πλέον δύσκολο με την εμπειρία των πρατηριούχων καυσίμων, αλλά όχι αδύνατο. Στις περιπτώσεις αυτές οι εταιρείες καυσίμων ζητούσαν να παραδίδονται σφραγισμένα διαμερίσματα των βυτίων στους πρατηριούχους.
- Κλοπές σε παραδόσεις καυσίμων σε πολυκατοικίες, που με έντεχνο τρόπο επιτυγχάνουν παράνομα κάποιοι οδηγοί βυτίων.
- Κλοπές ή παραδόσεις νοθευμένου καυσίμου σε βιομηχανίες και καταστήματα, όπως, για παράδειγμα, φούρνοι.
- Κλοπές σε παραδόσεις πετρελαίου ναυτιλίας σε πλοία με τη συνεργασία ή μη των αρμοδίων εφοδιασμού.
Οι ποσότητες των καυσίμων που έχουν κλαπεί, οδηγούνται σε νόμιμες ή παράνομες δεξαμενές, προκειμένου να αποχρωματιστούν. Όπως αναφέρει το ECOCITY, σε αυτές τις δεξαμενές μπαίνει το καύσιμο με πλήρη γνώση της παρανομίας και με στόχο τον παράνομο πλουτισμό, αφού, σύμφωνα με αναφορές, μεγάλα κυκλώματα διαθέτουν παράνομες δεξαμενές, τις οποίες γεμίζουν συνήθως με πετρέλαιο ναυτιλίας ή και θέρμανσης, το οποίο μπαίνει σε διαδικασία αποχρωματισμού και στη συνέχεια προωθείται στους καταναλωτές.
Πρόωροι θάνατοι
Η καύση πετρελαίου θέρμανσης και ειδικά ναυτιλίας από τα επιβατικά και φορτηγά οχήματα έχει καταστρεπτικές συνέπειες στη ρύπανση της ατμόσφαιρας, με την πολύ υψηλή περιεκτικότητα ρύπων που έχουν σε θείο, σε σύγκριση με το πετρέλαιο κίνησης, το οποίο από την 1.1.2005, σύμφωνα με οδηγία της Ε.Ε., πρέπει να είναι καθαρό, με πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο.
Ακόμη, η χρήση πετρελαίου θέρμανσης ή και ναυτιλίας για την κίνηση οχημάτων έχει σημαντική επίπτωση στο πορτοφόλι του ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου, αφού προκαλεί σημαντικές βλάβες και ζημιές.
Η νοθεία στα καύσιμα επιβαρύνει περαιτέρω ένα μεγάλο πρόβλημα δημόσιας υγείας που σχετίζεται άμεσα με αυτήν καθεαυτήν την πετρελαιοκίνηση, ειδικά σε πόλεις όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη.
Το ECOCITY, που είχε διαφωνήσει έντονα με την απόφαση του τότε υπουργού Περιβάλλοντος Γιώργου Παπακωνσταντίνου να επιτρέψει τη χρήση πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, υπογραμμίζει ότι οι εκπομπές μικροσωματιδίων και οξειδίων του αζώτου από τα πετρελαιοκίνητα έχουν τραγικές επιπτώσεις και αυξάνουν τη θνησιμότητα των κατοίκων των πόλεων. Γεγονός που επιδεινώνεται και από τη νοθεία στα καύσιμα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος, στην Ελλάδα 11.100 πρόωροι θάνατοι οφείλονται στην υπέρβαση των ορίων των μικροσωματιδίων και 1.300 πρόωροι θάνατοι αποδίδονται στην υπέρβαση των ορίων του διοξειδίου του αζώτου.
Να σημειωθεί ακόμα ότι οι εκπομπές ρύπων που αναφέρουν όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα δεν έχουν καμιά σχέση με την πραγματικότητα, αφού πρόκειται για μετρήσεις που έγιναν στα εργαστήριά τους και όχι σε συνθήκες πραγματικής κυκλοφορίας στις πόλεις. Όσον αφορά δε το σκάνδαλο με τη VW, αυτό κατέδειξε ότι η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία κορόιδευε καταναλωτές και αρχές πολύ περισσότερο από τους υπόλοιπους κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Στη Δικαιοσύνη για τη VW
Το ECOCITY βρίσκεται σε αναμονή του εισαγγελικού πορίσματος για το σκάνδαλο της VW με τους «πειραγμένους» πετρελαιοκινητήρες που έδειχναν ότι εκπέμπουν λιγότερους ρύπους, προκειμένου να προσφύγει στην ελληνική Δικαιοσύνη αλλά και στα ευρωπαϊκά όργανα για τα «πειραγμένα» οχήματα που πουλήθηκαν και κυκλοφορούν στη χώρα μας.
Ο εθελοντικός περιβαλλοντικός οργανισμός αναμένει και τις πρωτοβουλίες που έχουν εξαγγείλει τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Υποδομών προκειμένου να πιέσει για να δοθούν αποζημιώσεις από τη γερμανική εταιρεία για τα διαφυγόντα έσοδα του Δημοσίου εξαιτίας των μειωμένων τελών κυκλοφορίας που στηρίχθηκαν στις ψευδείς προδιαγραφές της γερμανικής βιομηχανίας αλλά και ειδικότερα όσον αφορά τη ζημιά που έχει υποστεί η δημόσια υγεία και η οικονομία.
0 comments :
Δημοσίευση σχολίου