Στο 12% εκτινάχθηκε ο πληθωρισμός
κατά τον Σεπτέμβριο του 2022, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, έναντι
11,4% τον Αύγουστο. Οι τιμές σε βασικά προϊόντα και αγαθά που καταναλώνει η
λαϊκή οικογένεια είναι τεράστιες και οδηγούν σε καθημερινή λεηλασία των
πενιχρών εισοδημάτων.
Από τη σύγκριση του Γενικού ΔΤΚ
του μηνός Σεπτεμβρίου 2022 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Σεπτεμβρίου 2021
προέκυψε αύξηση 12,0% έναντι αύξησης 2,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη
σύγκριση του έτους 2021 με το 2020.
Τον τελευταίο χρόνο, οι τιμές του
φυσικού αερίου έχουν αυξηθεί κατά 332%, του πετρελαίου θέρμανσης κατά 65,1%,
του ρεύματος κατά 30,5%. Κατά 23,3% έχουν ανατιμηθεί τα γαλακτοκομικά και αυγά,
18,4% το ψωμί και τα δημητριακά, 17,6% τα κρέατα, 17% τα έλαια και λίπη και
14,3% ο καφές, το κακάο και το τσάι.
Ο πληθωρισμός παρουσίασε αύξηση
2,9% σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2022, έναντι αύξησης 2,4% που σημειώθηκε
κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος δείκτης τιμών καταναλωτή
του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2021 – Σεπτεμβρίου 2022, σε σύγκριση με τον
αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2020 – Σεπτεμβρίου 2021, παρουσίασε
αύξηση 8,7% έναντι μείωσης 0,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του
δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2020 – Σεπτεμβρίου 2021 με το δωδεκάμηνο Οκτωβρίου 2019 –
Σεπτεμβρίου 2020.
Οι μηνιαίες μεταβολές
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά
2,9% τον μήνα Σεπτέμβριο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του
Αυγούστου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών
και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών
κατά:
• 1,4% στην ομάδα Διατροφή και μη
αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας
και ζαχαροπλαστικής, αρνί και κατσίκι, νωπά ψάρια, γαλακτοκομικά και αυγά,
ελαιόλαδο, λαχανικά (γενικά). Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη
μείωση κυρίως των τιμών στα νωπά φρούτα.
• 0,4% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά
και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη
σερβιριζόμενα).
• 41,4% στην ομάδα Ένδυση και
υπόδηση, λόγω επαναφοράς των τιμών στα επίπεδα πριν από τις θερινές εκπτώσεις.
• 3,4% στην ομάδα Στέγαση, λόγω
αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, διάφορες υπηρεσίες που
σχετίζονται με το σπίτι, φυσικό αέριο, στερεά καύσιμα. Μέρος της αύξησης αυτής
αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό.
• 1,9% στην ομάδα Διαρκή
αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε:
υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, οικιακές συσκευές και επισκευές, είδη
άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
• 0,3% στην ομάδα Υγεία, λόγω
αύξησης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
• 1,8% στην ομάδα Εκπαίδευση,
λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
• 2,7% στην ομάδα
Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε:
εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία, ξενοδοχεία μοτέλ-πανδοχεία.
• 0,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και
υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:
• 1,4% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: πετρέλαιο κίνησης, καινούργια αυτοκίνητα.
0 comments :
Δημοσίευση σχολίου