«Παραθυράκι» από Κομισιόν ● Ποιος
είναι ο νέος στόχος της ελληνικής πλευράς ● Τηλεδιάσκεψη Σταϊκουρα – θεσμών για
προαπαιτούμενα και ΦΠΑ ακινήτων
Με τον πλέον επίσημο τρόπο η
Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανοίγει τον δρόμο της συζήτησης για χαμηλότερα πρωτογενή
πλεονάσματα στο πρόγραμμα ενισχυμένης εποπτείας που εφαρμόζει η Ελλάδα.
Στην έκθεση με τα συμπεράσματα
της τέταρτης αξιολόγησης που θα δοθεί 20 Νοεμβρίου στη δημοσιότητα θα υπάρχει
για πρώτη φορά «παράθυρο» από την Κομισιόν μείωσης των ασφυκτικών στόχων του
3,5% του ΑΕΠ, με τους οποίους η Αθήνα είναι αλυσοδεμένη από το 2018. Μετά τις
πρώτες αναφορές Ρέγκλινγκ στο Eurogroup του Ελσίνκι στις 13 Σεπτεμβρίου
έρχονται οι ευρωπαϊκοί θεσμοί να σφυρηλατήσουν το νέο δημοσιονομικό στόχο, για
τη διετία 2021 - 2022,στο κατά πρόγραμμα πρωτογενές πλεόνασμα.
Σύμφωνα με πληροφορίες η ελληνική
πλευρά έχει θέσει το νέο στόχο κοντά στο 2% του ΑΕΠ, πιο χαμηλά δηλαδή από το 2,2%
που είναι ο μέσος όρος των πλεονασμάτων για το διάστημα από το 2023 έως το 2060
που προβλέπει η συμφωνία - «πακέτο» για χρέος και πλεονάσματα της υπουργικής Συνόδου της ευρωζώνης της 21ης
Ιουνίου του 2018. Το θέμα είναι αν οι δανειστές κάνουν την χάρη υιοθετώντας το
αίτημα - στόχο της Αθήνας για
πλεονάσματα μόλις 2% του ΑΕΠ από το 2021 ή θεωρήσουν ότι η Ελλάδα επειδή
ακριβώς αποτελεί ξεχωριστή περίπτωση θα πρέπει το «ψαλίδι» να είναι πιο
συντηρητικό.
Η αλήθεια είναι ότι στη
συνεδρίαση του Eurogroup τον Δεκέμβριο, όπου αναμένεται να τεθούν επί τάπητος
συνολικά οι λεπτομέρειες για το ελληνικό αίτημα, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος
Σταϊκούρας θα επιδιώξει να πετύχει νωρίτερα μια πρώτη έμμεση μείωση των
δημοσιονομικών στόχων αξιοποιώντας ανάλογα την επιστροφή των κερδών ύψους 730 εκατ. ευρώ της Ευρωπαϊκής Κεντρικής
Τράπεζας (ΕΚΤ) από τα ελληνικά ομόλογα. Εκεί θα φανεί αν τελικά η χρονιά –
σταθμός για τα πρωτογενή πλεονάσματα θα είναι το 2020 ή το 2021.
Πρέπει να σημειωθεί ότι το αρχικό
αίτημα της ελληνικής πλευράς προέβλεπε συνυπολογισμό των εσόδων από τα κέρδη
του ευρωσυστήματος στο πρωτογενές πλεόνασμα, το οποίο στη συνέχεια
τροποποιήθηκε ως εξής: τα κέρδη από τα ANFAs και τα SMPs να μετρούν ως έσοδα
του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και ως εκ τούτου να συνυπολογίζονται στο
κατά πρόγραμμα πρωτογενές πλεόνασμα και εμμέσως να το μειώνουν. Με βάση,
βέβαια, τη συμφωνία της 21ης Ιουνίου του 2018 του ΣΥΡΙΖΑ, τα λεφτά από τα ANFAs
και τα SMPs «μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να μειωθούν οι καθαρές χρηματοδοτικές
ανάγκες ή για αναπτυξιακούς σκοπούς», απλά δεν συνυπολογίζονται στο κατά
πρόγραμμα πρωτογενές πλεόνασμα.
Τηλεδιάσκεψη
Χθες, πάντως ο υπουργός
Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας είχε τηλεδιάσκεψη με τους εκπροσώπους των θεσμών
για τις διατάξεις που αφορούν το υπό κατάρτιση φορολογικό νομοσχέδιο αλλά και τις εκκρεμότητες της τέταρτης
αξιολόγησης αναφορικά με τη ΔΕΗ, τις κρατικές εγγυήσεις, την πορεία εξόφλησης
ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του δημοσίου , τις αποκρατικοποιήσεις και το
πρόγραμμα αξιοποίησης περιουσιακών στοιχείων του δημοσίου.
Κατά τις πληροφορίες έμφαση
δόθηκε στο ΦΠΑ των ακινήτων, δηλαδή στο
«πάγωμα» του φόρου ακόμα και για τις οικοδομικές άδειες από το 2006 ως σήμερα,
διότι ήταν κάτι που δεν περίμεναν οι θεσμοί και ως εκ τούτου εκδηλώθηκαν αντιδράσεις
από τις Βρυξέλλες.
Σημειώνεται ότι ο ΦΠΑ είναι
κοινοτικός φόρος και ως εκ τούτου οι όποιες παρεμβάσεις πρέπει να έχουν το
πράσινο φως της Κομισιόν. Ο υπουργός Οικονομικών κατάφερε να τις προσπεράσει
πατώντας πάνω στην τριετή αναστολή του φόρου.
Άλλωστε όπως είπε στους συνομιλητές του ο ΦΠΑ δεν καταργείται και μετά
από 3 χρόνια, όπου η κτηματαγορά θα έχει πάρει τα πάνω της, ο φόρος θα
επιστρέψει στις μεταβιβάσεις των ακινήτων.
0 comments :
Δημοσίευση σχολίου