Του Νίκου Σπυρόπουλου
Φόρος «φάντασμα» μπορεί να χαρακτηριστεί αυτός του 20% επί της διαφημιστικής δαπάνης στα κανάλια, ο οποίος όχι μόνο δεν έχει καταβληθεί ποτέ έως τώρα από τους καναλάρχες στο κράτος αλλά πάει από αναβολή σε αναβολή. Παρά το γεγονός ότι ο φόρος εμπεριέχεται στον πρώτο μνημονιακό νόμο (3845/2010) τα κανάλια δεν έχουν πληρώσει ευρώ, καθώς είτε με αποφάσεις των υπουργών Οικονομικών των προηγούμενων κυβερνήσεων είτε με την τελευταία εγκύκλιο Σαββαΐδου, ο φόρος παίρνει… «παρατάσεις».
Με ερώτησή τους προς τον υπουργό Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτο που κατατέθηκε στη Βουλή στις 5 Αυγούστου, δεκαέξι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ επαναφέρουν το σημαντικό αυτό ζήτημα. Οι βουλευτές ρωτούν τον υπουργό τί σκοπεύει να πράξει η κυβέρνηση για τον φόρο ενώ ταυτόχρονα καλούν το υπουργείο να απαντήσει πώς τεκμηριώνεται η απόφαση (λίγες ημέρες πριν τις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου) της γ.γ Δημοσίων Εσόδων, Κατερίνας Σαββαΐδου για τη μετάθεση της καταβολής του αλλά και ποιά είναι η ζημία στα κρατικά ταμεία. Καίριο όμως ζήτημα για τους βουλευτές αποτελεί η μετατροπή της μηνιαίας υποχρέωσης καταβολής των χρημάτων σε ετήσια, κάτι το οποίο όπως γράφουν «παρέχει την δυνατότητα αναβολής καταβολής των οφειλομένων ποσών για 12 μήνες».
Η ερώτηση των 16 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ
Από αναβολή σε αναβολή
Αν και ο φόρος τέθηκε σε ισχύ με την ψήφιση του πρώτου μνημονιακού νόμου, μέχρι και σήμερα, το κράτος δεν έχει εισπράξει ευρώ. Συγκεκριμένα ο νόμος γράφει: "Επιβάλλεται ειδικός φόρος στις διαφημίσεις που προβάλλονται από την τηλεόραση. Ο συντελεστής του φόρου ορίζεται σε ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) επι της αξίας της διαφήμισης που υπολογίζουν τα τηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις. Ο φόρος βαρύνει άμεσα τη διαφημιζόμενη επιχείρηση ή τον διαφημιστή που μεσολαβεί και το τιμολόγιο εκδίδεται στο όνομά του".
Όπως έγραψε το HOT DOC στο τεύχος 74, "ουσιαστικά υποχρέωνε τους διαφημιστές είτε να βάλουν χρήματα από την τσέπη τους για να πληρώσουν το φόρο, είτε να μειώσουν δραστικά τα ποσά που έδιναν στα κανάλια, με το δεύτερο σενάριο να είναι προφανώς το επικρατέστερο. Ο φόρος επιβαλλόταν στις διαφημιστικές, αλλά χτυπούσε τα κανάλια".
Το Δεκέμβρη του 2010 (τον Μάιο είχε ψηφιστεί το 1ο Μνημόνιο στο οποίο εισήλθε ο εν λόγω φόρος) επί κυβερνήσεως Γιώργου Παπανδρέου, με την παράγραφο 6 του άρθρου 4 του ν.3899/2010 «η ισχύς των διατάξεων της παραγράφου (παρ. 12 του 5ου άρθρου του ν.3845/2010 ΦΕΚ 65 Α΄) αρχίζει από την 1-1-2012».
Με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, η κυβέρνηση Λουκά Παπαδήμου με υπουργό Οικονομικών τον Ευάγγελο Βενιζέλο, αποφάσισε να αναβάλει την ισχύ του φόρου για την πρωτοχρονιά του 2013. Ο φόρος δεν πληρώθηκε όμως ούτε τότε. Με καινούργια ΠΝΠ και μάλιστα την τελευταία ημέρα του έτους (31-12-2012 άρθρο 22), η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου έδωσε έναν χρόνο ακόμη παράταση-«δώρο» στα κανάλια. Ο φόρος θα έπρεπε πλέον να καταβληθεί την 1ηΙανουαρίου του 2014.
Φυσικά και ο φόρος του 20% επί της διαφημιστικής δαπάνης στην τηλεόραση δεν καταβλήθηκε ούτε και τότε. Μάλιστα, στην αιτιολογική έκθεση της απόφασης αναβολής –όπως αναφέρεται και στο τεύχος 74 του HOT DOC -, σημειώνεται το εξής: «Οι λόγοι που επέβαλαν τη μετάθεση της έναρξης ισχύος της εν λόγω διάταξης μέχρι σήμερα δεν έχουν εκλείψει, αντίθετα επεκτείνονται διαρκώς με αποτέλεσμα τυχόν εφαρμογή της από 1-1-2014 να δύναται να προκαλέσει περαιτέρω προβλήματα στη βιωσιμότητα των τηλεοπτικών σταθμών και των διαφημιστικών εταιριών, με κίνδυνο σε περίπτωση διακοπής της λειτουργίας τους, να χαθούν εκατοντάδες θέσεις εργασίας, καθώς και σημαντικά έσοδα για το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κοινωνική συνοχή και τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας».
Ουσιαστικά η κυβέρνηση έκανε τα «στραβά μάτια» στην είσπραξη του φόρου την ίδια στιγμή που τα κανάλια ήταν αποδεδειγμένα ζημιογόνες επιχειρήσεις που συνέχιζαν να λειτουργούν με δάνεια «πέρα από κανόνα της ελεύθερης αγοράς, εξασφαλίζοντας στους ιδιοκτήτες τους κέρδη από άλλες δραστηριότητες τις οποίες διατηρούσαν έχοντας αυτά ακριβώς τα κανάλια ως μοχλό πίεσης», όπως γράφει χαρακτηριστικά σε άρθρο του ο Κώστας Βαξεβάνης.
Δηλαδή, το κράτος έλεγε ότι η μη είσπραξη του φόρου δεν ζημίωνε τα κρατικά ταμεία αλλά ένα πιθανό κλείσιμο ενός τηλεοπτικού σταθμού θα έφερνε προβλήματα στη «δημοσιονομική κατάσταση της χώρας».
Το τεύχος 74 του HOT DOC - Διαβάστε το ΕΔΩ
Νέες αναβολές
Για ακόμα μια φορά, στις 31 Δεκεμβρίου του 2013, η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου αποφάσισε να αναβάλει την είσπραξη του φόρου. Μάλιστα, η αναβολή συμπεριελήφθη στον νόμο του ΕΝΦΙΑ (4223/2013). Λίγες ημέρες πριν τις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου, η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου έκανε «αποχαιρετιστήριο δώρο» στα κανάλια μεταθέτοντας την καταβολή του φόρου για τις 20 Ιανουαρίου του 2016. Αυτή τη φορά, η απόφαση ήρθε με εγκύκλιο που εξέδωσε η γενική γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, Κατερίνα Σαββαΐδου (ΠΟΛ 1016/2015) η οποία άλλαζε μόνο την ημερομηνία υποβολής της δήλωσης όπως αυτή είχε αποφασιστεί στην ΠΟΛ.1271/23.12.2013 (ΦΕΚ Β΄3364) του τότε γενικού γραμματέα Δημοσίων Εσόδων και νυν «ποταμίσιο» βουλευτή, Χάρη Θεοχάρη.
(EUROKINISSI // ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ)
Τα κρίσιμα ερωτήματα των βουλευτών
Στην ερώτηση, που συνυπογράφουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Αμμανατίδου - (Πασχαλίδου) Γεωργίου Ευαγγελία (Λίτσα), Γάκη Θωμά Δημήτριο, Δελημήτρο Ευαγγέλου Κωνσταντίνο, Ζαχαριά Παναγιώτη Κωνσταντίνο, Ιωαννίδη Λαζάρου Ηλία, Κοδέλα Παναγιώτη Δημήτριο, Κριτσωτάκη Γεωργίου Μιχαήλ, Λαπαβίτσα Αντωνίου Κωνσταντίνο, Μπαλαούρας Δημητρίου Γεράσιμο, Ουζουνίδου Χρήστου Ευγενία, Πετράκο Κωνσταντίνου Αθανάσιο, Σαμοΐλη Κωνσταντίνου - Νικολάου Στέφανο, Σκούμα Δημητρίου Αθανάσιο, Σταθά Παναγιώτη Ιωάννη, Χαραλαμπίδου Δημητρίου Δέσποινα και Ραχήλ Μακρή, καλούν την κυβέρνηση να δώσει εξηγήσεις για τον "περίφημο" πλέον αυτόν φόρο του 20%.
Όπως επισημαίνουν οι βουλευτές, «η διασφάλιση των δημοσίων εσόδων δεν μπορεί να γίνεται με πολλαπλά κριτήρια και σίγουρα όχι με βάση την δυνατότητα του οφειλέτη να επηρεάζει την κοινή γνώμη μέσω των μέσων επικοινωνίας».
«Οι διορισμένοι δημόσιοι λειτουργοί με όποια νομική μορφή και εάν διορίστηκαν οφείλουν να αποδίδουν τα αποδεικτικά στοιχεία διασφάλισης του δημοσίου συμφέροντος στα ελεγκτικά αρμόδια όργανα της δημοκρατίας, όπως το Κοινοβούλιο», υπογραμμίζουν ακόμη ενώ προσθέτουν πως «σε μια δημοκρατία κανένας δεν μπορεί να αποκρύψει την αλήθεια, καθώς αποτελεί πρώτιστη υποχρέωση της εκάστοτε κυβέρνησης η λογοδοσία των οργάνων, προς τη πηγή των εξουσιών, που είναι ο Ελληνικός Λαός».
Σύμφωνα με τους υπογράφοντες βουλευτές, η «απόφαση της υπηρεσίας στην οποία προΐσταται η κ. Σαββαΐδου ουσιαστικά μετατρέπει την μηνιαία υποχρέωση καταβολής σε ετήσια και ως εκ τούτου παρέχει την δυνατότητα αναβολής καταβολής των οφειλομένων ποσών για 12 μήνες».
Ραχήλ Μακρή και Θανάσης Πετράκος συνυπογράφουν την ερώτηση (EUROKINISSI-ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ)
Όπως σημειώνουν οι βουλευτές, ο υπουργός Οικονομικών πρέπει να απαντήσει:
· Αν το «υπουργείο προτίθεται να κάνει ανάκληση της συγκεκριμένης ΠΟΛ (1016/2015) ώστε να προχωρήσει άμεσα στην είσπραξη σε μηνιαία βάση των φόρων που προκύπτουν από 20% φορολογία επί των διαφημίσεων;
· Πώς τεκμηριώνεται η απόφαση της γ.γ Δημοσίων Εσόδων, Κατερίνας Σαββαΐδου για τη μετατροπή του φόρου του 20% επί των διαφημίσεων από μηνιαίο σε ετήσιο και από ποιον εξουσιοδοτήθηκε;
· Ποια η ζημία για το δημόσιο από τη μετατροπή των συγκεκριμένων εσόδων από μηνιαία σε ετήσια παρά το γεγονός ότι η συγκεκριμένη ΠΟΛ αναφέρει: «Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της απόφασης αυτής δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού»; Υπάρχει έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους;
Τέλος, οι βουλευτές ζητούν να κατατεθεί στη βουλή η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους βάσει της οποίας προκύπτει ότι δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού από την εφαρμογή της συγκεκριμένης ΠΟΛ.
Φωτογραφία: (EUROKINISSI-ΜΠΟΛΑΡΗ ΤΑΤΙΑΝΑ)
0 comments :
Δημοσίευση σχολίου