Τετάρτη 26 Αυγούστου 2015

Τσίπρας: Επέλεξα να μην γίνω ήρωας λίγων ώρων


Σε μια εφ' όλης της ύλης συνέντευξη προς τον τηλεοπτικό σταθμό Alpha, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας ζήτησε  ανανέωση της λαϊκής εντολής και υπεραμύνθηκε της πολιτικής που ακολούθησε η κυβέρνηση με την ψήφιση του νέου Μνημονίου, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά: «Είμαι περήφανος για την επιλογή και έχω ήσυχη τη συνείδησή μου ότι δεν οδήγησα τη χώρα σε μια οικονομική καταστροφή. To «όχι» σε μια κακή συμφωνία το έκανα «ναι» σε μια συμφωνία με καλύτερα μέτρα. Σίγουρα, πάντως δεν πρόκειται για μια συμφωνία με τα μέτρα που θα θέλαμε». Περιγράφοντας. εξάλλου, το δίλημμα της 17ωρης κρίσιμης συνεδρίασης στις Βρυξέλλες, ο κ. Τσίπρας είπε: «Μετά το τέλος αυτής της 17ωρης επίπονης προσπάθειας είχα ένα κρίσιμο δίλημμα στο μυαλό μου: αν θα σηκωθώ να φύγω όντας ήρωας με τον λαό μου, με μια κατάρρευση της οικονομίας ή να πάρω το πολιτικό κόστος μέσα στο κόμμα μου και μέσα στον κόσμο που με ψήφισε και να προστατέψω τον κόσμο που είχε αποθηκευμένες τις οικονομίες του στις τράπεζες. Δεν μετανιώνω για το ότι επέλεξα το δεύτερο, ήταν μια πράξη ευθύνης».
Τα κύρια σημεία της συνέντευξης του πρωθυπουργού
- Εγώ θα ζητήσω η επόμενη Βουλή να είναι αναθεωρητική, να υπάρξει αναθεώρηση του Συντάγματος. Εάν ο λαός το θέλησει θα είμαστε εδώ ξανά. Σε κάθε περίπτωση ελπίζω η παρούσα εκλογική αντιπαράθεση να είναι μια αντιπαράθεση επιχειρημάτων.
- Η διαβεβαίωση που είχα από την ΕΚΤ ήταν ότι θα πηγαίναμε σε δημοψήφισμα με ομαλότητα. Άλλαξε στην πορεία αυτό, γιατί στην Ευρώπη θέλησαν να οδηγήσουν στο να τεθεί το δίλημμα ευρώ ή δραχμή. Η επιλογή μου να οδηγήσω την χώρα στις κάλπες δείχνει την προσήλωσή μου στις κάλπες. Εγώ λυπάμαι για πρώην συντρόφους μου που συμπαρατάσσονται με την λογική των συστημικών κομμάτων, ζητώντας να μην γίνουν εκλογές.
- Το βάρος της ιστορίας ήταν και παραμένει μεγάλο. Δεν έχω το δικαίωμα να μην το αντέξω και θα το αντέξω εφόσον έχω τη λαϊκή εντολή. Δεν είναι προσπάθεια φυγής για μένα, δεν πάω να δημιουργήσω μια παράλληλη οικονομική πραγματικότητα. Δεν επιλέγω την απόδραση. Δεν θα συνέχιζα σε καμία περίπτωση να είμαι πρωθυπουργός, όντας αποκομμένος από την κοινωνία. 
- Εγώ πιστεύω πράγματι ότι η επόμενη κυβέρνηση πρέπει να απευθύνει μια πανστρατιά προς τους ικανότερους Έλληνες εντός και εκτός εξωτερικού, για να μπορέσουμε να ξεπεράσουμε την κρίση.
- Ο Ευκλείδης Τσακαλώτος έκανε πολύ σημαντική δουλειά και πιστεύω ότι πρέπει να του αποδώσω τα εύσημα, γιατί στην αρχή τον είχα αδικήσει σε πολλά πράγματα.
- Δεν θέλω να κάνω κάποιο σχόλιο για την κ. Κωνσταντοπούλου. Όλοι κρινόμαστε για τις πράξεις μας και τις επιλογές μας αλλά και τις συμπεριφορές μας. Κι εγώ κρίνομαι από όλους. Το ίδιο ισχύει και για τον Βαρουφάκη. Ο Βαρουφάκης έδωσε μια πολύ σκληρή μάχη, αλλά κάποια στιγμή σταμάτησε να δίνει. Το διαπίστωσα όταν ξαφνικά οι Λαγκάρντ, Ντράγκι και Γιούνκερ έκαναν switch off (σ.σ. κατέβασαν διακόπτη) και δεν άκουγαν τίποτα από όσα έλεγε ο τότε υπουργός Οικονομικών. Ο Γιάνης ήθελε να πάμε σε μια ρήξη, να το φτάσουμε στα άκρα. Εγώ, όμως, δεν μπορούσα να δεχτώ κάτι τέτοιο. Προσωπικά, θεωρώ ότι ο Γιάνης είναι ένας εξαίρετος οικονομολόγος, με σημαντικές περγαμηνές και δεν θα ήθελα σε καμία περίπτωση σε μια προσωπική αντιπαράθεση μαζί του. 
- Όταν φέραμε τη συμφωνία στη Βουλή κανένας δεν έφυγε. Έφυγαν, όταν προκήρυξα εκλογές.
- Εάν έχουμε 151 βουλευτές από μόνοι μας θα επιδιώξουμε συνεργασία, όπως έγινε με τους Ανεξάρτητους Έλληνες και τον Πάνο Καμμένο. Εγώ δεν πρόκειται να βάλω από το παράθυρο όλους εκείνους που ο λαός τους έβγαλε από την πόρτα στις 25 Ιανουαρίου. Δεν μπορώ να συνεργαστώ με το κόμμα του κ. Μεϊμαράκη, ούτε με το ΠΑΣΟΚ, ούτε με το κόμμα του κ. Θεοδωράκη, το οποίο κατά την άποψή μου, δεν αντιπροσωπεύει κάτι το καινούργιο.
- Στα χρόνια της ανάπτυξης δημιουργήθηκε ένα μοντέλο ανάπτυξης βασισμένο στις υπηρεσίες που διέλυσε την παραγωγική βάση και σε μια χρηματοπιστωτική φούσκα. Αυτές ήταν οι βαθειές αιτίες. Η χώρα πρέπει να αλλάξει παραγωγικό μοντέλο και προσανατολισμό. Εάν ήταν αποκλειστικά στο χέρι μας θα προχωρούσαμε σε κοινοπραξίες με ιδιώτες επενδυτές για να υπάρχει μια αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Το ΤΑΙΠΕΔ ξεπουλούσε τη δημόσια περιουσία, ενώ το νέο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων ουσιαστικά θα φροντίζει να συγκεντρώνονται χρήματα που θα πηγαίνουν αφενός στην αποπληρωμή του χρέους και αφετέρου στην ενδυνάμωση επενδυτικών προγραμμάτων.
- Έχω δύο γιους, έναν 3 ετών κι έναν 5. Θέλω να μπορούν όλα τα παιδιά να έχουν τη δυνατότητα να μείνουν εδώ στη χώρα και να σπουδάσουν καλά και να εργαστούν εδώ. Δυστυχώς, αυτή τη γενιά τη χάσαμε. Τα πιο λαμπρά μυαλά της Ελλάδας φεύγουν στο εξωτερικό κι αυτό είναι πολύ μεγάλη πληγή για τη χώρα.
 
- Σε αυτούς τους μήνες της πιστωτικής ασφυξίας κάναμε έστω μικρές αλλαγές και τομές, όπως ο νόμος για τις 100 δόσεις, η κατάργηση του 5ευρου από τα νοσοκομεία, ο νόμος για την ιθαγένεια, όπως και ο έλεγχος στις περιβόητες λίστες, όπως η λίστα Λαγκάρντ, ή ο νόμος για τη ρύθμιση του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου. Όλα αυτά τα κάναμε μέσα σε επτά μήνες με το μαχαίρι στο λαιμό.

- Το εάν θα βγούμε από την κρίση θα εξαρτηθεί εάν κυβέρνηση και λαός προχωρήσουν σε βαθιές τομές, που θα επουλώσουν τις παθογένειες και θα δώσουν προοπτικές ανάπτυξης. Εναντιώθηκα στα μνημόνια, γιατί πιστεύω ακόμη και τώρα ότι αποτελούν λάθος συνταγή. Όμως για τα δεινά τα δικά μας δεν φταίνε μόνον οι ξένοι. Δείτε το πελατειακό κράτος, τη διαπλοκή, τα στραβά μάτια στα «μεγάλα ψάρια» του λαθρεμπορίου. Ο Καραμανλής είχε κυβερνήσει και κρίθηκε, ο Σημίτης είχε κυβερνήσει και κρίθηκε. Εγώ είχα τη δυνατότητα να κυβερνήσω για να κριθώ; Δεν γίνεται να μου χρεώνονται όλες οι αμαρτίες των προηγούμενων 40 ετών για επτά μήνες εξουσίας. 
- Υποσχόμαστε να δουλέψουμε σκληρά χωρίς αυταπάτες, πατώντας στην πραγματικότητα. Δεν έχουμε άλλη επιλογή. Αυτή η συμφωνία σταθεροποιεί οικονομικά τη χώρα και ανοίγει το δρόμο για μια νέα συζήτηση ως προς το χρέος, όταν οι προηγούμενες κυβερνήσεις έλεγαν στον λαό πως το χρέος ήταν βιώσιμο. Η εναλλακτική αυτής της συμφωνίας θα ήταν η οικονομική καταστροφή.
- Η πρόταση Γιούνκερ, προέβλεπε 8 δις μέτρα ή 5,3 δις ετησίως. Αυτό το μνημόνιο περιλαμβάνει 10 δις μέτρα. Ή 2,9 δις ετησίως. Η πρώτη αξιολόγηση θα γίνει τέλος του χρόνου, η δεύτερη Φλεβάρη-Μάρτη 2016 και η τρίτη περίπου κοντά στο καλοκαίρι του 2016. 
- Η αύξηση του ΦΠΑ δεν θα φέρει εισπράξεις και αυτό το είχα πει και στους εταίρους μου. Δεν πιστεύω ότι η χώρα χρειάζεται επιπλέον λιτότητα έπειτα από πέντε και πλέον χρόνια λιτότητας. Χρειάζεται ανάπτυξη, με εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης και βελτίωση των φοροεισπρακτικών μηχανισμών.
- Εγώ είδα τις προηγούμενες κυβερνήσεις να μην δίνουν μάχη και να λένε πως εάν δεν υπήρχαν τα μνημόνια, τότε θα μπορούσε κάποιος να τα εφεύρει. Μου ζητάνε επίμονα να υιοθετήσω τη συμφωνία. Ο Τσίπρας δεν συμβιβάστηκε, αλλά έκανε συμβιβασμό και προσπαθούν να μας περάσουν τη δική τους ηθική ήττα. Δεν οικειοποιούμαστε τα μέτρα της νέας συμφωνίας, γιατί απλά είναι μια συμφωνία που μας επιβλήθηκε. Η διαφορά εντοπίζεται ανάμεσα σε αυτόν που μάχεται και σε αυτόν που παραδίδεται αμαχητί στις αξιώσεις των δανειστών.
- Όταν πήγα στη συνεδρίαση του Ευρωκοινοβουλίου, βρέθηκα αντιμέτωπος με μια διχασμένη Ευρώπη, όπου άλλοι με επευφημούσαν και άλλοι με επέκριναν. Αυτή είναι η νέα Ευρώπη. Η αριστερή κυβέρνηση οδηγήθηκε σε έναν συμβιβασμό και μια συμφωνία με όρους που επιτρέπουν στον λαό να επιβιώσει και να διαπραγματευτεί καλύτερα στο μέλλον. Τώρα πλέον αναδύονται νέες συμμαχίες, και πέρα από τις δικές μας υπερβολές και αυταπάτες πρέπει να ενδυναμωθεί η μάχη κόντρα στο συντηρητικό κατεστημένο.
- Οφείλω να ομολογήσω ότι δεν είχαμε υπολογίσει το μέγεθος της αντίδρασης από τους συντηρητικούς κύκλους της Ευρώπης. Υπερτιμήσαμε τη δύναμη του δίκιου, υποτιμήσαμε τη δύναμη των τραπεζών. Θέλω να ομολογήσω πως η μεγάλη διάψευση για μένα έγινε όταν ήρθε ο Βαρουφάκης και μου μετέφερε το μήνυμα του Σόιμπλε για συντεταγμένο Grexit και επιστροφή στη δραχμή. Και από τότε άρχισαν να ασκώ κριτική σε συντρόφους μου ότι ουσιαστικά υποστηρίζουν το σχέδιο του αντιπάλου.
- Ποτέ δεν ήταν στρατηγική επιλογή του ΣΥΡΙΖΑ η ρήξη και η επιστροφή στη δραχμή. Η Ευρώπη είναι ένα πεδίο πάλης, μέσα σε αυτή πρέπει να δώσουμε τη μάχη. Η Ευρώπη μοιάζει με ένα υπερωκεάνειο, το οποίο πορεύεται σε λάθος πορεία. Η επιλογή είναι να μπορέσεις να αλλάξεις την πορεία του πλοίου, ιδίως όταν υπάρχει τρικυμία. Δεν ήταν ποτέ δυνατόν να φύγουμε από την Ευρώπη.
- Δώσαμε μια σκληρή μάχη απέναντι σε εκείνες τις ακραίες συντηρητικές δυνάμεις που επιθυμούσαν διαρκώς το Grexit. Ωστόσο, είχαμε και αντίβαρα από άλλες δυνάμεις που μας υποστήριξαν. Μετά το τέλος αυτής της 17ωρης επίπονης προσπάθειας είχα ένα κρίσιμο δίλημμα στο μυαλό μου: αν θα σηκωθώ να φύγω όντας ήρωας με τον λαό μου, με μια κατάρρευση της οικονομίας ή να πάρω το πολιτικό κόστος μέσα στο κόμμα μου και μέσα στον κόσμο που με ψήφισε και να προστατέψω τον κόσμο που είχε αποθηκευμένες τις οικονομίες του στις τράπεζες. Δεν μετανιώνω για το ότι επέλεξα το δεύτερο, ήταν μια πράξη ευθύνης.
- Ο ελληνικός λαός ήθελε συμφωνία και όχι επιτροπεία. Ποτέ δεν είπα ότι εγώ ήθελα μνημόνιο. 
- Είμαι περήφανος για την επιλογή και έχω ήσυχη τη συνείδησή μου ότι δεν οδήγησα τη χώρα σε μια οικονομική καταστροφή. To «όχι» σε μια κακή συμφωνία το έκανα «ναι» σε μια συμφωνία με καλύτερα μέτρα. Σίγουρα, πάντως δεν πρόκειται για μια συμφωνία με τα μέτρα που θα θέλαμε. Εάν συγκρίνουμε το πρώτο μνημόνιο, το δεύτερο μνημόνιο και την πρόταση Γιούνκερ με αυτό που ψηφίσαμε πρόσφατα, οι αριθμοί είναι σαφώς καλύτεροι τώρα.


0 comments :

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *